domingo, 20 de diciembre de 2009

Sons sonors, contes: el peix peixet, la princesa papallona, en pepet no té orelles

En el seminari del dia 13/11/09 la Laura Cortada ens va explicar l’activitat dels sons sonors i la conclusió que va treure és que els sons de casa com estar acostumada ni els sent.

Desprès, vaig tenir que explicar els meus sons sonors, i la conclusió que vaig treure és que molt dels sons que tenim a casa ni els escoltem, per això vaig desendollar tots els electrodomèstics de casa per veure si feien sons o no. Quan vaig fer la prova em vaig adonar que hi ha més sons dels que em pensava, però com són sons que els sentim cada dia, ni ens adonem que els tenim.





A continuació la Berta Hinojosa ens va explicar un conte que era “El peix peixet”, que explicava la història d’un peix que perd a la seva mare i la va a buscar per tot el mar. Així que va anar a buscar-la, primer es va trobar amb un cranc i li va preguntar si la havia vist, desprès es va trobar amb una estrella però tampoc sabia on era la seva mare, desprès es va trobar amb un cargol però aquest tampoc ho sabia, a continuació es va trobar amb una balena però tampoc sabia on era la mare del peixet, i finalment es va trobar amb un pop però aquest tampoc li va poder dir res. Així que al final mirant i mirant va trobar a la seva mare i es va ficar molt content.
Els recursos que va utilitzar la Berta va ser un llibre on es veien tots els animalets del mar que es va anar trobant el peix.






Quan la Berta ens va acabar d’ explicar el conte, la Laura Moragas ens va explicar un conte amb titelles, el conte es deia “La princesa papallona”, aquest consistia en la història d’una princesa que perd el seu Princep, i cap dels dos es troben. Fins que el Princep es troba amb una fada i li demana ajuda per trobar a la seva princesa. Amb l’ajuda de la fada, el Princep i la princesa es troben i viuen feliços.






La Laura també ens va explicar un altre conte que era “En pepet no té orelles”; abans de començar a explicar el conte, la Laura va agafar a varies persones de la classe perquè l’ajudessin a treure en pepet de la caixa per enganxar-lo en una pissarra que va portar, també va fer treure d’una altre caixa ocells, un arbre i núvols, perquè també els enganxessin a la pissarra.


Quan ja estaven tots els objectes i en pepet enganxat a la pissarra ens va explicar el conte, que anava de que en pepet era un nen que es portava malament i no feia cas a ningú, es feia el sord. Fins i tot, el professor li va dir que tenia que fer cas, que per això tenia orelles. Però en pepet no va fer cas, així que un dia les seves orelles es van enfadar i van marxar. Com les orelles d’en pepet havien marxat, no podia sentir res, i en pepet estava molt trist i plorava perquè volia les seves orelles. Així que va decidir enviar un missatge en una botella perquè les orelles tornessin. Les orelles van tornar però amb la condició de que en pepet tenia que escoltar a la gent i fer cas de tot el que li deien, i sinó ho feia les orelles marxarien i no tornarien més. De lo content que es va ficar en pepet van brillar els ocells i la gorra que portava.

Els dos contes que ens va explicar la Laura van estar molt bé, ja que estaven molt ben treballats, sobretot el conte d’en pepet, ens va agradar molt sobretot l’ imaginació i els recursos que va utilitzar a l’hora d’explicar-los.








Cal dir, que tots els contes que hem pogut fer en el seminari ens a ajudat a tenir més recursos per poder explicar contes als infants. També m’agradaria destacar que és una de les coses que em fet al seminari que més m’agrada’t i ens ha fet passar molt bons moments.

Presentació blocs

En el seminari del dia 06/11/09 vam estar mirant tots els blocs de les persones de la classe. En cada bloc miràvem si es llegien les lletres, ja que si les lletres eren de color depèn del color no es veia bé o castigava molt la vista; si els colors del fons era l’adequat i no impedia veure les lletres, si el teníem al dia, que estiguessin totes ben etiquetades, etc. Quan vam observar tots els blocs, la Loles ens va dir que teníem que millorar o treure.

El que teníem que fer perquè el bloc estigues molt millor era ficar un llistat de blocs amb les persones que volguéssim, la lletra es tenia que veure bé, teníem que tenir el apartat d’etiquetes, i treure els seguidors ja que no queden bé.

Aquesta classe ens va anar molt bé ja que cadascú va explicar com tenia el seu bloc, i així vam agafar idees de com tenir millor el nostre bloc, també ens va ajudar per saber com el teníem que modificar perquè estigués més ben presentat. Ja que hi havia coses com lo dels seguidors que ningú de la classe ho havia tret i no sabíem si quedava bé o no.

Contes: els tres porquets, i la sopa de pedres; i noticia "Educación plantea alargar la enseñanza hasta los 18 años

En el seminari del dia 10/11/09 la Eli Puig ens va explicar el conte de “La sopa de pedres”, aquest anava d’un soldat que fa una sopa amb l’ajuda d’uns nens del poble Villagarrepa, ja que els habitants del poble no el van voler ajudar. Cada nen li porta un ingredient, així que fan la sopa entre tots, quan venen els habitants del poble a provar la sopa, els soldats els hi diu que aquesta sopa s’ha fet amb solidaritat. Ja que els nens van voler ajudar al soldat, en canvi, els habitants del poble no van voler saber res d’ ell i no el van voler ajudar.

La Eli ens va explicar el conte utilitzant una cartolina on estava dibuixat el poble, i amb folis hi havia dibuixat els aliments, els nens i el soldat; aquests portaven un suport perquè es poguessin aguantar.


Desprès d’explicar el conte, ens va fer un joc de cartes per crear un conte, primer ens va fer dibuixa en una cartolina petita un personatge, objecte o element de la natura(el que volguéssim); per crear el conte entre tots. A continuació ens va repartir una carta amb una imatge, també la carta que havíem dibuixat nosaltres i una altre carta que hi havia un final. Un cop tots ja teníem tres cartes vam començar a jugar, el joc consistia en que un llençava una carta expliquen una història i tots la teníem que enllaçar amb les nostres cartes. Qui es quedava només amb un carta i explicava el final amb la carta, era qui guanyava.

Va ser molt divertit jugar, ja que tenies que tenir molta imaginació, ho vaig trobar molt bona idea ja que és una manera molt divertida de passar l’estona, i poder desenvolupar la creativitat.



Quan vam acabar de jugar, l’Arantxa Lorden ens va explicar un conte que era “Els tres porquets”, els recursos que va utilitzar va ser dibuixos dels tres porquets, de les cases i del llop, estaven fets en folis però els va plastificar. Però abans de que expliques el conte, la Laura va dir que ella havia portat les titelles dels tres porquets i que li deixava per explicar el conte. Així que van repartir les titelles a tres persones de la classe, perquè fessin de porquets.
En aquest conte també ens ho vam passar bé ja que la gent que feia de tres porquets li van ficar veu i entusiasme.



Per últim, la Sara i la Berta ens va explicar una noticia del diari digital del periódico que es titulava “Educación plantea alargar la enseñanza obligatoria hasta los 18 años”. La noticia ens explica que lo que volen fer es que els estudis durin obligatòriament fins els 18 anys, és a dir, que el batxillerat siguin uns estudis obligatoris per tots els alumnes, també diu que així els nens aniran millor preparats. Elles van fer comparacions amb els diaris el País i el honduras que deien el mateix que el periódico. També van veure aquesta noticia en la sexta i en la cuatro i tot el que deien sobre aquest tema era positiu perquè deien que els joves tindran més experiència alhora d’estudiar.



El que més ens va cridar l’atenció va ser “Gabilondo propone cursar el bachillerato en cuatro años”, ja que si acabem la ESO als 16 anys i volen posar el batxillerat en quatre anys, ho trobo massa abusiu, i reduir la ESO no ho trobo massa bé.

domingo, 13 de diciembre de 2009

Conte: La castanyera; dues noticies; dos sons sonors; i una activitat

En el seminari del dia 3/11/09 l’Arantxa Velasco i jo vam explicar la nostra noticia, el titular de la noticia era “¿Enseñanza infantil en condiciones?”, aquesta ens explica que en una classe de primària hi ha 39 nens, però la DGA no els hi volen donar una auxiliar ja que els nens màxims per donar aquesta ajuda hauria de ser de 42 nens. Molts dels pares de l’escola es queixen ja que per poder ajudar a la professora han de fer votacions perquè una setmana vagi a ajudar-la un pare diferent. També molts pares es queixen de que tants nens per una sola professora no es just, ja que en una classe et podem sortir alguns problemes, com que algun nen/a es faixi mal o es trobi malament, i com s’ho faria la professora si esta tota sola a la classe?.


Vam buscar aquesta noticia en diferents diaris però no la vam trobar, però vam buscar informació sobre la DGA, també vam trobar molts comentaris de pares que els hi passa el mateix però en uns altres cursos. La comparació que vam fer va ser que hi havia molts pares que es queixaven que en l’escola dels seus fills, no hi havia cap auxiliar ja que no arribaven al mínim de nens perquè la DGA la hi fiqui. El que més ens va sorprendre de la noticia és que 39 nens en una classe són massa nens per una sola professora i sense rebre ajuda.


Desprès de tota l’explicació de la noticia vam fer una activitat, que va ser donar a cada company/a de classe un paper on posava el rol que tenien que fer, ja sigui de director/a de l’escola, com ser la professora d’aquests nens, com ser de la DGA, etc.

Quan nosaltres ja vam acabar la nostra noticia, la Vanessa ens va explicar el conte de “La castanyera”, els recursos que va utilitzar va ser dibuixos plastificats, i ens va portar castanyes. El conte ens explicava la història de la castanyera, que cada any quan arribava el temps de les castanyes, la castanyera anava al bosc a recollir- les i quan les recollia cantava la cançó de la castanyera, que la vam cantar tots junts.


Però es va equivocar ja que no va recollir castanyes sinó que va recollir cargols, així que la castanyera va tenir que tornar al bosc per tornar a recollir castanyes, però aquesta vegada ja va vigilar en no equivocar-se un altre cop.
Aquest conte em va agradar molt ja que no l’havia escoltat mai, i va ser molt dinàmic i divertit.




Un cop la Vanessa va acabar, la Berta i l’Arantxa Lorden ens van explicar una noticia que era “Arranca la digitalización de las aulas”. Aquesta noticia ens explicava la nova reforma a les aules, ja que volen ficar ordinadors pels alumnes i ficar pissarres digitals pel professors, així d’aquesta manera acostumem als nens ha tenir més contacte amb les noves tecnologies.

Van buscar la noticia en varies universitats i escoles, i van veure que no volen que tot es faixi amb els ordinadors, sinó el que volen es que també es continuïn utilitzant llibres. El que més em va impactar de la noticia va una frase que surt en la noticia i és “las nuevas tecnologías eran un apoyo en la educación y a partir de ahora van a ser parte fundamental del proceso de enseñanza y aprendizaje”.

Desprès de explicar-nos la noticia van fer una activitat que consistia en dividir la classe en dos grups, un que esta en contra de que hi hagi ordinadors a les aules, i l’altre grup que esta a favor. Vam estar una estona discutint sobre aquest tema , però vam arribar a la conclusió de que aquesta nova reforma de posar ordinadors en les aules no era una mala idea, ja que cada vegada més s’utilitzen els ordinadors. I que tenir ordinadors a l’aula no significava que els llibres desapareguessin, ni que els professors no fessin lo mateix que fan ara.


A continuació la Berta i l’ Arantxa també ens van explicar els sons sonors, les dues estaven d’acord en que la conclusió es que tenim masses sons sonors en el nostre voltant, i que a mesura que passa el temps aquests sons ja no ens molesten tant com ens podien molestar al principi.


Per últim, la Loles ens va fer una activitat, primer ens va agafar totes les claus de cadascú de la classe, les va amagar a sota de la taula sense que les poguéssim veure, i les va fer sonar una per una. La persona que creia que eren les seves ho tenien que dir, quasi tots/es vam saber quines eren les nostres claus. La conclusió d’aquesta activitat es veure si les reconeixíem només em els sorolls que fan.

Contes: la rateta que escombrava l'escaleta, la tortuga robby; sons sonors; i comentaris dels treballs

En el seminari del dia 30/10/09, la Judit ens va explicar el conte de “La rateta que escombrava l’escaleta”, els recursos que va utilitzar van ser dibuixos de la rateta i els animals que es volien casar amb ella, també va portar un llaç de color rosa i un dineret. El conte en explicar la història de una rateta que es troba un dineret quan escombrava l’escaleta de casa seva. Amb aquest dineret la rateta decideix comprar- se un llaç de color rosa per la seva cueta. La rateta per lluir el seu llaç el passa tot el dia al seu balcó i escombrant la seva escaleta, i cada dia passa per davant de la seva casa diferents pretendents, però ningun li agradava a la rateta, fins que finalment, va venir un gat que es volia casar amb ella. La rateta com li va agradar tan el gatet es va casar amb ell. Però el final del conte va ser molt diferent ja que el gat era vegetaria i no es va menjar a la rateta.


Aquest final, ens va sorprendre molt ja que va ser molt diferent del conte que sempre ens han explicat.


Desprès l’Arantxa Velasco ens va explicar un altre conte que era “La tortuga robby”, els recursos que va utilitzar van ser també dibuixos, però eren fets per ella, on es veia lo que li passava a la tortuga. El conte ens explicava la història d’una tortuga que se li fiquen unes pedretes dintre de la closca per culpa d’una ràfega de vent, com li molesten tan aquestes pedretes, aconsegueix agafar una branca d’un arbre per ficar-se’l per dintre de la closca i treure les pedres. Però va tenir tanta mala sort que la branca se li va trencar i se li va quedar dintre de la closca. Finalment la pobra tortuga va veure un riu i es va ficar dintre perquè se li marxes tot lo que portava dintre de la closca, i així ho va aconseguir.



Aquest conte que ens va explicar l’Arantxa va estar molt bé, ja que era un conte inventat per ella, els dibuixos estaven molt ben fets, i la mida era la correcta ja que al ser dibuixos grans tots els vam poder veure.


Un cop l’Arantxa ens va explicar el conte, la Vanessa ens va explicar la seva activitat dels sons sonors, on la conclusió que vam treure es que tan a dintre de casa com a fora, escoltem massa sons, però realment ens adonem que hi ha tants sons quan sortim al carrer.

Quan la Vanessa ens va acabar d’explicar els sons, vam fer els comentaris dels treballs del llibre que en vam tenir que llegir (educació i vida quotidiana), la loles ens va explicar com tenien que ser els treballs, i si faltaven coses o estaven correctes. Primer vam mirar les portades, com estaven fetes, si els hi faltaven coses i com estava posada l’ informació. Desprès vam mirar els índexs i també ens va dir com seria la millor manera de fer-los; a continuació vam mirar el context dels treballs, quin tipus de lletra havíem utilitzat , si havíem ficat interlineat, etc. I per últim la bibliografia que la majoria de gent no l’havíem ficat, però ens va explicar com fer-la i quina seria la millor manera de presentar-la en altres treballs.


La conclusió dels treballs, em va semblar que van ser bastant positiu ja que els treballs per el que vam estar observant estaven ben fets i ben presentats.

Contes: Els animals, els colors, i la camiseta del Marx; i sons sonors

En el seminari del dia 23/10/09 la Berta ens va explicar un conte d’animals on ens va ensenyar diferents animals i el que fa cada animal, desprès d’haver explicat un dels animals ens feia cantar una cançó relacionada amb l’animal que acaba d’ensenyar. Així repetidament fins que va explicar tots els animals.

Desprès de la Berta, la Sara Palomino ens va explicar dos contes, el primer conte anava dels colors. El conte que ens va explicar consistia en que els colors s’anaven casant amb altres colors i tenien fills entre ells, i al barrejar els colors, els fills sortien d’un altre color. Així fins que tenien una varietat de colors.

L’altre conte que ens va explicar va ser “La camiseta del Marx”, aquest consistia en que el Marx i la seva germana anaven a comprar a un centre comercial, però la seva germana es va començar emprovar-se roba oblidant-se del Marx. Així que en Marx va anar a buscar a la seva germana pel centre comercial i es va perdre. Quan la germana es va donar compte de que en Marx no hi era el va anar a buscar per tot el centre comercial, finalment, la germana va trobar en Marx menjant-se un gelat amb uns policies. I amb la camiseta que volia en Marx.

Els tres contes que ens van explicar m’ha van agradar, ja que al ser els primers que van fer, estaven molt bé.

A continuació, tan la Berta com la Judit ens van explicar les seves activitats de sons sonors, a la conclusió que vam arribar es que escoltem masses sons durant el dia, però com estem tan acostumats ha viure amb ells ni ens adonem que hi són.

jueves, 3 de diciembre de 2009

JCLIC

Amb aquets exercicis interactius, el que pretenem és que el nen desenvolupi activitats educatives mitjançant l’ordinador.

Això és un suport a la feina del mestre, però cal remarcar molt, que mai ha de substituir la feina del mestre.

Es pot treballar qualsevol àrea, colors, números, animals, etc. Nosaltres hem triat treballar les fruites.

Amb el programa JCLIC, quan el nen fa l’activitat, el mestre pot veure els resultats i l’evolució que aquest nen està fent.

El projecte que hem realitzat, com ja hem esmentat abans, tracta el tema de les fruites. Hem creat 10 activitats interactives que desprès explicarem. El projecte l’hem adreçat per nens i nenes de P5; però hi ha exercicis que els poden realitzar els de P3 i els de P4.

Activitats que s’han de realitzar:
  • Agrupem per colors: consisteix en unir les fruites mitjançant els colors a les que s’assemblen. Hi ha 8 fruites, s’han de fer 4 parelles de fruites. Les parelles són: maduixa- poma, llimona- meló, oliva- kiwi, préssec- carbassa.
  • Aprenem les fruites: hi ha 6 fruites, i el nen ha de fer un clic a sobre de la fruita, i al costat li surt el nom d’aquesta. Les fruites que hem escollit per aquest exercici, són fruites amb noms curts i fàcils de pronunciar: poma, pinya, pera, plàtan, síndria i meló.
  • Busca les parelles: aquest és el joc del memori, consisteix en anar destapant les fitxes i buscant la parella. Però has d’en recordar-te on estava la parella. Hem escollit 6 fruites que no se semblin molt entre elles perquè sigui més fàcil recordar-les: pera, pruna, pinya, figa, plàtan i oliva.
  • Col·loquem bé: es tracta d’un puzle de 4 peces, una d’elles està al costat dret i no es pot moure, i les altres tres, fent un clic a sobre ja es van movent. El puzle és una carbassa molt gran.
  • De quin color són les fruites?: aquesta activitat es tracta de relacionar la fruites amb un color. Hi ha dos panells, un amb sis fruites, i l’altre amb sis colors. Les fruites i els colors amb les que se les relaciona són: préssec- taronja, oliva- verd fort, raïm- blau, poma- verd clar, maduixa- vermell i per- groc.
  • Identifica: són cinc frases curtes, on esta substituïda la paraula de la fruita, per la imatge d’aquesta fruita. Les frases són: les (imatge de la poma) són de color vermell. I així cinc frases més.
  • Puzle: aquest és un puzle de 6 peces, estan desordenades al costat esquerre i al costat dret hi ha una graella on s’han d’anar posant les peces. Cada peça te una forma diferent i a la graella estan la forma de les peces marcada.
  • Qui sóc?: hi ha dos requadres, al de la esquerre hi ha 6 imatges de fruites, en el de la dreta estan els 6 noms de les fruites. El nen ha de relacionar la imatge amb el seu nom. També hem fet servir fruites amb noms curts i senzills: pinya, síndria, meló, pera, plàtan i poma.
  • Quin sabor tinc?: hi ha dos requadres amb quatre fruites cadascun. S’han de relacionar les fruites del quadre de la esquerre amb les del quadre de la dreta mitjançant el sabor que té la fruita. Les fruites les hem relacionat així: taronja- mandarina, llimona- pinya, síndria- meló i pera- pruna.
  • Relaciona: hi ha dos quadres idèntics. Han de buscar en un quadre i en l’altre la mateixa fruita i relacionar-la.

    En tots els exercicis hem posat una frase al començament i una altre a l’acabar. També si els nens o nenes no ho saben fer, si fan un clic a la bandera verda, els hi mostra un moment la solució, d’aquesta manera poden continuar fent tot el seguit d’exercicis.

    Per veure els exercicis fes clic aqui.